Briefing

Als ‘s lands meest geliefde reismerk van naam verandert, is dat niet niks. Jetair is al sinds 1971 een begrip bij de reisminnende Belg. FLEXUS zette met ‘De mooiste tijd van het jaar’ en ‘Discover your smile’ de touroperator mee op de kaart. We werden aangezocht om de rebranding richting TUI mee te begeleiden op de Belgische markt.

Oplossing

TUI wordt een verademing op de reismarkt. Klantgerichter, innovatiever, grensoverschrijdender, sympathieker. We brachten eerst intern een positieve vibe rond het nieuwe merk. Extern knoopten we kort aan met het verleden en focusten we op de glimlach die Jetair, TUI en de vakantiegangers gemeen hebben. Om dan voluit de kaart van het nieuwe merk te trekken met een lokale variant op de internationale ‘TUI For You’-campagne.

Resultaat

Jetair werd op 19 oktober 2016 TUI. In geen tijd steeg de spontane naamsbekendheid boven die van Jetair uit. Op vlak van geholpen naamsbekendheid groeide het nieuwe merk eveneens snel naar het niveau van Jetair toe. Op vlak van brand preference en booking intention zat TUI rond de jaarwisseling zelfs al hoger. En dat aan beide kanten van de taalgrens. In noord en zuid was TUI begin 2017 al nummer één qua spontane brand awareness.

Fase 1: Internal Employer Branding

“Clients do not come first. Employees come first.”, zei Richard Branson ooit. 100% correct! En toch wordt deze doelgroep bij rebrandingsoperaties vaak stiefmoederlijk behandeld. Wij zorgden er mee voor dat TUI al een plek veroverde in de harten van de Jetair-medewerkers vóór de eigenlijke rebranding. Door al maanden op voorhand in te zetten op betrokkenheid van de eigen mensen. En door die betrokkenheid te sharen en shareable te maken.

REPAINTING TUI

De rebranding werd letterlijk in de verf gezet bij en door de medewerkers. Eén van de vele filmpjes en initiatieven om het merk intern te laten (be)leven.

HELLO-TUI FACEBOOK

We creëerden met Hello-TUI een intern webplatform en een gesloten Facebook-groep om de Jetair-medewerkers als eersten te laten kennismaken met hun nieuwe brand.

6

Months

954

Members

21998

Likes

866

Comments

Fase 2: Introductie van het nieuwe merk

Met tv en radio, affiches, direct mailings, banners en een intern digitaal platform focust TUI op de glimlach van reizigers. Want ook onder hun nieuwe naam garanderen ze bij iedereen een brede smile. Met een openschuivend vliegtuigraampje communiceerden we de eigenlijke naamsverandering. Soundtrack van de campagne? Het toepasselijke ‘You make me smile’ van het Franse popduo Madame Monsieur.

Fase 3: Lancering van het nieuwe merk

TUI-time! We tweakten de internationale campagne en stemden hem in print en op tv helemaal af op de specifieke behoeften van de lokale markt. Steeds ook met aandacht voor conversie richting vakantieboekingen. Want let’s face it, daar draait het toch nog altijd om.

Fase 4: Een unieke PR-stunt

16 oktober 2016 trokken de TUI-medewerkers hun nieuwe merkverhaal letterlijk op gang. Een symbolische actie waarvan de organisatie bloed, zweet en tranen kostte. Maar die massa’s free publicity en een positieve vibe opleverde.

Fase 5: een rebrandingscase waar muziek in zit

Op de grote TUI-openingsparty danste deze case movie iedereen nog even doorheen het rebrandingsverhaal. Begeesterend en meeslepend. Enthousiasmerend en inspirerend. Het nieuwe TUI stond er!