Briefing

1 op 5 jongeren in Vlaanderen kampt nog altijd met psychische problemen. Rode Neuzen Dag brengt dat dit jaar opnieuw onder de aandacht. Met een speciale focus op mentale gezondheid in onze scholen. Logisch eigenlijk, want op heel wat dagen zijn jongeren langer op school dan thuis. Sommige psychische problemen ontstaan ook in de klas: ze manifesteren zich daar of … kunnen er worden opgelost.

Oplossing

Het blijft belangrijk dat we het taboe rond psychische problemen bij jongeren doorbreken. En dat we alle betrokkenen op de juiste manier duidelijk maken dat ‘Het scheelt als je deelt’. Je probleem delen kan het begin van een oplossing zijn. Delen wat je hebt – geld en energie – geeft dan weer extra slagkracht  aan organisaties die jongeren helpen. Dat maken we in verschillende communicatiewaves duidelijk aan het groot publiek, aan jongeren, schoolpersoneel, ouders, actievoerders, …

Resultaat

Rode Neuzen Dag verovert Vlaanderen voor de derde keer. Een massa mensen organiseert acties en koopt neuzen. En misschien nóg belangrijker: op scholen en in gezinnen wordt het thema ‘jongeren met psychische problemen’ weer wat bespreekbaarder. Meer en meer jongeren beseffen: het is geen schande om een ‘Rode Neuzen probleem’ te hebben.

Fase 1: Scholen betrekken

In 2016 wonnen we met de Rode Neuzen Campagne een Effie Award. Voor deze editie verfijnden we de strategische opbouw van de toenmalige campagne. En we voegden een specifiek extra luik toe voor schooldirecteurs, leerkrachten en leerlingenbegeleiders.

In het voorjaar kondigden we de nieuwe editie van Rode Neuzen aan bij het groot publiek. We deden dit voor het groot publiek met een lowbudgetaanpassing aan een bestaande spot. De scholendoelgroep kreeg een aparte e-mailboodschap waarin Koen Wauters aankondigde dat Rode Neuzen dit jaar speciaal op hen zou focussen.

Fase 2: Awareness creëren bij een breed publiek

Bewustmaking blijft een van onze belangrijkste doelstellingen. We willen dat de Vlaming weet dat er in ieders buurt en/of familie kinderen en jongeren vechten met psychische problemen. We proberen mensen – in de mate van het mogelijke – te laten voelen wat die jongeren meemaken. Daarom vertrokken we van de insight dat een psychische ziekte als een soort waas over je beleving van de wereld komt te liggen. Resultaat: beklijvende spots die depressie, zelfverminking en anorexia op een heel andere manier laten zien.

In de bijhorende tag-on spot kan Vlaanderen ook kennismaken met de vijf nieuwe neusjes. Froufrou, Cara Mascara, Redman, Blije Barry en Fred Raket zijn klaar om verzameld te worden

Fase 3: Mobiliseren

Geen Rode Neuzen Dag zonder al die knotsgekke acties van ouders, klassen, jeugdhuizen en bedrijven! In onze mobilisatiespots laten we zijn hoe sterk actievoerders zich vereenzelvigen met de Rode Neuzen.

Rode Neuzen Dag advertentie basket
Rode Neuzen Dag advertentie squash
Rode Neuzen Dag advertentie confituur

Fase 4: Raken

Het scheelt als je je verhaal deelt … Vier mensen die heel nauw betrokken zijn bij de problematiek delen hun diepste gevoelens. Door in hun hoofd en in hun hart te laten kijken, geven ze potentiële schenkers dat extra duwtje in de rug.