Briefing

1 op 5 jongeren kampt met psychische problemen. Rode Neuzen Dag wil daar voor de tweede keer aandacht rond vragen en daadwerkelijk iets aan doen. In 2015 bouwden we met FLEXUS al mee aan het nieuwe charity brand Rode Neuzen Dag. Uit het niets evolueerden we van 0% naar 60% total awareness. In 2016 wilden we de problematiek van psychische problemen bij jongeren nóg sterker op de kaart zetten.

Oplossing

Samen kunnen we het taboe rond psychische problemen bij jongeren doorbreken. De insight daarbij: een oplossing kan er pas komen als je het probleem durft benoemen. Met ‘Het scheelt als je deelt’ als campagnelijn informeren we over de problematiek en mobiliseren we om te doneren en aan acties deel te nemen. Altijd op een pakkende, respectvolle en authentieke manier.

Resultaat

De Rode Neuzen Dag-campagne bracht voor de tweede keer iets unieks op gang en haalde maar liefst € 4,1 miljoen op. Misschien nog belangrijker: we slaagden er opnieuw in om het thema ‘jongeren met psychische problemen’ bespreekbaar te maken.

Fase 1: Awareness creëren

Met tv-spots, advertenties en een online campagne brengen we concrete psychische problemen bij jongeren onder de aandacht. Dit jaar met nadruk op de verpletterende stilte en het isolement dat het probleem van de getroffen jongeren vaak nog erger maakt. Door gebruik te maken van de ‘taal’ die jongeren zelf gebruiken, vergroten we het contrast tussen schijn en rauwe werkelijkheid.

Altijd fijn om te weten dat je spots de mensen raken … Een van de radiospots uit Fase 1 van Rode Neuzen Dag won een gouden Spot On Award in de categorie Non-profit. Deze award bekroont de beste scores van 2016 in het MEDIALAAN Spot On-onderzoek, waarbij maandelijks 20 radiospots door een luisterpanel beoordeeld worden op likeability. Onze spot behaalde een hoge likeability-score van 7,4/10. Ook een van de tv-spots uit de campagne sleepte met een likeability-score van 7,52/10 een prijs in de wacht: een zilveren Topspot Award.

Fase 2: Mobiliseren

De vijf nieuwe rode neusjes kregen een prominente rol in de campagne die Vlaanderen weer massaal aan het bakken, verkopen, autowassen en sponsorlopen kreeg.

Fase 3: Raken

Aan de vooravond van de slotshow brengen we de problematiek opnieuw op een aangrijpende manier onder de aandacht. Naasten van jongeren met psychische problemen getuigen openhartig over hun band met de jongeren. Deze spots raakten het hart van de Vlaming en spoorden aan om nog guller te geven. Want het scheelt als je deelt.

Het resultaat

4103677

Wat  gebeurde er methet ingezamelde geld?